At opbygge effektive teams er afgørende for succesen i enhver organisation. Dette tror jeg ikke nogen er uenig i eller ikke har hørt før – og alligevel møder jeg ofte på min vej resultaterne af ineffektive teams og teams, hvor individerne føler sig slidt ned og giver udtryk for manglende autonomi, psykologisk tryghed eller mening i jobbet. Resultater der ligger langt under summen af individernes potentiale.
Her er nogle perspektiver og faktorer, der kan bidrage til at skabe vellykkede teams, samt ting, man skal være opmærksom på for at undgå faldgruber:
Sæt klare mål og roller for teamet og individuelle roller og ansvarsområder. Teammedlemmer skal have en klar forståelse af, hvad der forventes af dem, og hvordan deres bidrag vil bidrage til teamets succes.
Mangfoldighed og komplementære færdigheder udgør et team med medlemmer, der bringer forskellige perspektiver, erfaringer og færdigheder. Mangfoldighed har vist sig være berigende for de virksomheder, der har det som en del af deres strategi. Ikke overraskende bidrager mangfoldighed til at generere innovative ideer og fremme problemløsningsevner.
Tillid og psykologisk sikkerhed er afgørende for et effektivt team. Medlemmer skal føle sig trygge ved at dele deres ideer, stille spørgsmål og udtrykke bekymringer uden frygt for negative konsekvenser eller ytringer fra de andre. Psykologisk sikkerhed skaber et miljø, hvor alle stemmer bliver hørt og respekteret. Her bygges den enkelte op og fyldes med energi.
Klare og åbne kommunikationskanaler er afgørende for teamets succes. Medlemmer skal være i stand til at udtrykke sig klart og lytte aktivt til hinanden. Kommunikation bør også omfatte tydelig feedback og en konstruktiv måde at udtrykke sig på.
Konflikter og uenigheder er uundgåelige i ethvert team, men det er vigtigt at etablere en kultur, hvor sagen er i fokus og bliver set som muligheder for vækst og læring.
Teams har brug for passende støtte og ressourcer fra organisationens ledelse for at kunne udføre deres arbejde effektivt. Dette kan omfatte adgang til relevante oplysninger, passende teknologi og økonomiske ressourcer.
Det er også vigtigt at være opmærksom på nogle faldgruber, der kan forhindre teamets succes:
Uklare roller eller overlappende mål kan skabe forvirring og konflikter i teamet.
Manglende eller ineffektiv kommunikation kan føre til misforståelser, manglende engagement og problemer i samarbejdet.
Hvis der ikke er tillid eller psykologisk sikkerhed i teamet, holder nogle medlemmerne sig tilbage og undlader måske at bidrage fuldt ud eller dele deres ideer, hvilket hæmmer teamets præstation.
Konflikt undgåelse eller eskalering skaber mistillid og ødelægger teamet.
Af Henning Sand Sørensen, CEO
Foto: Pexels